Zgodnie z treścią art. 3 Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu (Dz. U. poz. 836) z końcem kwietnia br. zaistniała konieczność uchylenia dotychczas obowiązującego Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 315). Zmiana brzmienia przepisu upoważniającego, w związku z wejściem w życie wspomnianej ustawy, spowodowała, że z końcem kwietnia br. Minister Rozwoju skierował do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekt Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi. Planowane zakończenie wspomnianych uzgodnień projektu i przyjmowanie opinii zakończyć się ma do dnia 18 maja. W procesie konsultacji publicznych udział biorą Business Centre Club, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Pracodawcy RP oraz Związek Rzemiosła Polskiego.

Nasza wyobraźnia nie nadąża za tempem katastrofy klimatycznej, a już zupełnie nie nadążają za nim decyzje administracyjne i ministerialne. W tym roku zubożeje cała przyroda i bardzo odczujemy, że jesteśmy jej częścią.

W mijającym tygodniu Minister Finansów przesłał do konsultacji publicznych i opiniowania międzyresortowego projekt Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu, trybu oraz warunków prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych. Podjęcie prac nad wspomnianym aktem prawnym związane jest z dyspozycją ustawową wprowadzoną do treści art. 48a Ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W ramach konsultacji publicznych projekt rozporządzenia przekazany został do zaopiniowania Komisji Nadzoru Finansowego, Giełdzie Papierów Wartościowych SA, Związkowi Banków Polskich, Stowarzyszeniu Emitentów Giełdowych, Związkowi Maklerów i Doradców, Polskiemu Stowarzyszeniu Inwestorów Kapitałowych, Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej czy też m.in. Izbie Domów Maklerskich.

Z powodu ograniczeń wdrożonych przez państwa Unii Europejskiej i inne państwa świata zmieniła się struktura popytu na żywność.

Pandemia koronawirusa to obecnie największe zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, bezpośrednio wpływa na globalna gospodarkę, w tym również na rolnictwo.

Podkategorie

Z dniem 14 kwietnia mija termin zgłaszania uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie funkcjonowania systemu płatności. Podstawę prawną do wydania wskazanego projektu rozporządzenia stanowi art. 19b Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami ( Dz. U. 2018 poz. 145, z późn. zm.). Omawiany projekt rozporządzenia zastąpić ma, z chwilą podpisania przez Ministra Finansów, obecnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie funkcjonowania systemu płatności (Dz. U. poz. 1060).

         W oparciu o definicję ustawową zawartą w art. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami przypomnieć należy, że ustawodawca za system płatności uważa podlegające prawu polskiemu prawne powiązania pomiędzy co najmniej trzema instytucjami, w tym co najmniej jedną
z instytucji, o których mowa w art. 1 pkt 5 lit. a–d przytoczonej wyżej ustawy,- (tj. Narodowy Bank Polski, bank centralny innego państwa, bank krajowy, oddział banku zagranicznego, instytucja kredytowa oraz oddział instytucji kredytowej w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Prawo bankowe (Dz.U. z 2017r. poz. 1876), spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa oraz Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa w rozumieniu ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych [Dz.U. z 2017r. poz. 2065],  firma inwestycyjna w rozumieniu art.3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1768) lub co stanowi art. 1 lit. h wspomnianej ustawy

- (tj. organ władzy publicznej) ,z wyłączeniem uczestnika pośredniego, w ramach których obowiązują wspólne dla tych uczestników zasady przeprowadzania  rozliczeń  lub  realizacji  ich  zleceń rozrachunku […].

         Potrzeba wydania nowego Rozporządzenia w sprawie funkcjonowania systemu płatności wynika z treści przepisu art. 219 Ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 650). We wskazanym artykule zawarto, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 19b Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz. U. z 2018 r. poz. 145, z późn. zm., dalej jako „ustawa
o ostateczności rozrachunku") zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 19b w nowym brzmieniu, nie dłużej wszakże niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie wspomnianej ustawy. Wydanie nowego aktu prawnego winno nastąpić najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2019 r.

         Powodem wydania nowej regulacji jest wprowadzenie zmiany zarówno do przepisów delegujących do wydania rozporządzenia oraz w treści Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku
w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.
Polegają one na zastąpieniu wymogu uzyskania zgody jako jednej z form reglamentacji działalności gospodarczej koniecznością uzyskania zezwolenia, która została wprowadzona, obowiązującą od 30 kwietnia 2018 r., ustawą z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646). W § 1 projektu rozporządzenia zastąpiono słowo „zgoda” wyrazem „zezwolenie” względem decyzji wydawanych przez Prezesa NBP w odniesieniu do systemów płatności.

  • 1 projektu stanowi, że: Rozporządzenie określa:

1) kryteria oceny zasad funkcjonowania systemu płatności;

2) szczegółowy zakres informacji i danych oraz rodzaj dokumentów dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności;

3) szczegółowy zakres informacji i danych, o których mowa w art. 17b i art. 18 ust. 6a ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, zwanej dalej „ustawą”.

         W § 2 omawianego projektu zawarto wytyczne, którymi kieruje się Prezes Narodowego Banku Polskiego przy dokonywaniu oceny zasad funkcjonowania systemu płatności. Zwrócić należy zwłaszcza uwagę, iż zasady funkcjonowania systemu płatności powinny odpowiednio regulować kwestie zarządzania różnymi rodzajami ryzyka, jakie mogą występować w związku z funkcjonowaniem systemu płatności oraz zapewniać przejrzystość, rzetelność i skuteczność zarządzania system płatności. W § 3 zawarto rozbudowany wykaz dokumentów i informacji, które muszą być dołączone do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności.

         Zgodnie z projektem, rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 30 kwietnia br.