Branża żywnościowa jest strategiczną dla społeczeństwa. Zakłady przetwórstwa spożywczego, jak wszystkie firmy obecnie w kraju, stają przed licznymi wyzwaniami, których przezwyciężenie determinuje utrzymanie łańcucha dostaw, ale również utrzymanie ładu społecznego.

W dniu 31 marca b.r. do Sejmu skierowany został rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych, w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. Projekt ten, przyjęty w szybkim tempie przez Radę Ministrów, został skierowany w tym samym dniu do rozpatrzenia przez sejmową Komisję Finansów Publicznych. Wspomnieć należy, że projekt Ustawy o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r.

Rządowa tarcza praktycznie pomija rolników, a tymczasem w produkcji spożywczo - rolnej już widać nadciągający kryzys.

Zdaniem producentów rolnych - ograniczenia w poruszaniu się, zamknięte granice, kłopoty z transportem i do tego zamknięte bary, restauracje, stołówki uderzają w rolnictwo. Rolnicy dotkliwie odczuwają skutki restrykcji wprowadzonych w celu zwalczania pandemii.

W dniu 24 marca br. weszła w życie nowelizacja Ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe. Uchwalenie wspomnianego aktu nowelizującego – Ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019 poz. 1802) związane jest z poważnym wzrostem liczby zgłoszonych wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jak i prowadzonych postępowań upadłościowych. Ta prawidłowość była związana z wejściem w życie nowelizacji ustawy -  Prawo upadłościowe  i naprawcze w grudniu 2014 r. Przypomnieć należy, że regulacje tam zawarte istotnie zmieniły sytuację prawną niewypłacalnych osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej.  Od 1 stycznia 2016 r. wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 15 maja 2015 roku - Prawo restrukturyzacyjne, Dz. U. z 2016 r. poz. 1574) postępowanie upadłościowe prowadzone jest również wobec byłych przedsiębiorców w okresie roku od wykreślenia z właściwego rejestru lub zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej.

Podkategorie

Z dniem 14 kwietnia mija termin zgłaszania uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie funkcjonowania systemu płatności. Podstawę prawną do wydania wskazanego projektu rozporządzenia stanowi art. 19b Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami ( Dz. U. 2018 poz. 145, z późn. zm.). Omawiany projekt rozporządzenia zastąpić ma, z chwilą podpisania przez Ministra Finansów, obecnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie funkcjonowania systemu płatności (Dz. U. poz. 1060).

         W oparciu o definicję ustawową zawartą w art. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami przypomnieć należy, że ustawodawca za system płatności uważa podlegające prawu polskiemu prawne powiązania pomiędzy co najmniej trzema instytucjami, w tym co najmniej jedną
z instytucji, o których mowa w art. 1 pkt 5 lit. a–d przytoczonej wyżej ustawy,- (tj. Narodowy Bank Polski, bank centralny innego państwa, bank krajowy, oddział banku zagranicznego, instytucja kredytowa oraz oddział instytucji kredytowej w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Prawo bankowe (Dz.U. z 2017r. poz. 1876), spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa oraz Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa w rozumieniu ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych [Dz.U. z 2017r. poz. 2065],  firma inwestycyjna w rozumieniu art.3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1768) lub co stanowi art. 1 lit. h wspomnianej ustawy

- (tj. organ władzy publicznej) ,z wyłączeniem uczestnika pośredniego, w ramach których obowiązują wspólne dla tych uczestników zasady przeprowadzania  rozliczeń  lub  realizacji  ich  zleceń rozrachunku […].

         Potrzeba wydania nowego Rozporządzenia w sprawie funkcjonowania systemu płatności wynika z treści przepisu art. 219 Ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 650). We wskazanym artykule zawarto, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 19b Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz. U. z 2018 r. poz. 145, z późn. zm., dalej jako „ustawa
o ostateczności rozrachunku") zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 19b w nowym brzmieniu, nie dłużej wszakże niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie wspomnianej ustawy. Wydanie nowego aktu prawnego winno nastąpić najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2019 r.

         Powodem wydania nowej regulacji jest wprowadzenie zmiany zarówno do przepisów delegujących do wydania rozporządzenia oraz w treści Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku
w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.
Polegają one na zastąpieniu wymogu uzyskania zgody jako jednej z form reglamentacji działalności gospodarczej koniecznością uzyskania zezwolenia, która została wprowadzona, obowiązującą od 30 kwietnia 2018 r., ustawą z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646). W § 1 projektu rozporządzenia zastąpiono słowo „zgoda” wyrazem „zezwolenie” względem decyzji wydawanych przez Prezesa NBP w odniesieniu do systemów płatności.

  • 1 projektu stanowi, że: Rozporządzenie określa:

1) kryteria oceny zasad funkcjonowania systemu płatności;

2) szczegółowy zakres informacji i danych oraz rodzaj dokumentów dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności;

3) szczegółowy zakres informacji i danych, o których mowa w art. 17b i art. 18 ust. 6a ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, zwanej dalej „ustawą”.

         W § 2 omawianego projektu zawarto wytyczne, którymi kieruje się Prezes Narodowego Banku Polskiego przy dokonywaniu oceny zasad funkcjonowania systemu płatności. Zwrócić należy zwłaszcza uwagę, iż zasady funkcjonowania systemu płatności powinny odpowiednio regulować kwestie zarządzania różnymi rodzajami ryzyka, jakie mogą występować w związku z funkcjonowaniem systemu płatności oraz zapewniać przejrzystość, rzetelność i skuteczność zarządzania system płatności. W § 3 zawarto rozbudowany wykaz dokumentów i informacji, które muszą być dołączone do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności.

         Zgodnie z projektem, rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 30 kwietnia br.