30 września br. wejdą w życie przepisy nakładające obowiązek znakowanie mięsa sprzedawanego na wagę grafiką przedstawiającą flagę kraju pochodzenia produktu.

Pod koniec lipca tego roku Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA) zainicjował konsultacje społeczne, których celem jest zmiana wytycznych obowiązujących dotychczas w EBA a dotyczących zarządzania wewnętrznego w instytucjach finansowych.

Susza stanowi jedno z najbardziej dotkliwych zjawisk naturalnych oddziałujących na środowisko, społeczeństwo i całą gospodarkę. Aby w przyszłości nie zabrakło nam wody, już teraz niezbędnym jest zadbanie o zasoby wodne i przeciwdziałanie dotkliwym skutkom suszy – na poziomie jednostki, społeczności lokalnych, jak i w skali całego kraju.

Podczas VI Kongresu Rolników, który obradował w dniu 23.06.br, wiceminister aktywów państwowych Artur Soboń informował, że pierwsza faza konsolidacji spółek skarbu państwa sektora rolno - spożywczego w oparciu o działalność Krajowej Spółki Cukrowej własnie dobiega końca.

Na 3 sierpnia 2020 roku planowane jest zakończenie procesu opiniowania i konsultacji publicznych rządowego projektu Ustawy o zmianie ustawy o obligacjach oraz niektórych innych ustaw, zainicjowanego przez Ministra Finansów. W procesie uzgodnień projektu udział biorą między innymi liczne organizacje samorządu gospodarczego, takie jak: Izba Domów Maklerskich, Krajowy Związek Banków Spółdzielczych, Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami, Związek Maklerów i Doradców, Krajowa Izba Rozliczeniowa SA, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Izba Rozliczeniowa Giełd Towarowych SA, czy też samorządu zawodowego vide Polska Izba Biegłych Rewidentów.

Podkategorie

Z dniem 14 kwietnia mija termin zgłaszania uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie funkcjonowania systemu płatności. Podstawę prawną do wydania wskazanego projektu rozporządzenia stanowi art. 19b Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami ( Dz. U. 2018 poz. 145, z późn. zm.). Omawiany projekt rozporządzenia zastąpić ma, z chwilą podpisania przez Ministra Finansów, obecnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie funkcjonowania systemu płatności (Dz. U. poz. 1060).

         W oparciu o definicję ustawową zawartą w art. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami przypomnieć należy, że ustawodawca za system płatności uważa podlegające prawu polskiemu prawne powiązania pomiędzy co najmniej trzema instytucjami, w tym co najmniej jedną
z instytucji, o których mowa w art. 1 pkt 5 lit. a–d przytoczonej wyżej ustawy,- (tj. Narodowy Bank Polski, bank centralny innego państwa, bank krajowy, oddział banku zagranicznego, instytucja kredytowa oraz oddział instytucji kredytowej w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Prawo bankowe (Dz.U. z 2017r. poz. 1876), spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa oraz Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa w rozumieniu ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych [Dz.U. z 2017r. poz. 2065],  firma inwestycyjna w rozumieniu art.3 pkt 33 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1768) lub co stanowi art. 1 lit. h wspomnianej ustawy

- (tj. organ władzy publicznej) ,z wyłączeniem uczestnika pośredniego, w ramach których obowiązują wspólne dla tych uczestników zasady przeprowadzania  rozliczeń  lub  realizacji  ich  zleceń rozrachunku […].

         Potrzeba wydania nowego Rozporządzenia w sprawie funkcjonowania systemu płatności wynika z treści przepisu art. 219 Ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 650). We wskazanym artykule zawarto, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 19b Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz. U. z 2018 r. poz. 145, z późn. zm., dalej jako „ustawa
o ostateczności rozrachunku") zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 19b w nowym brzmieniu, nie dłużej wszakże niż przez okres dwunastu miesięcy od dnia wejścia w życie wspomnianej ustawy. Wydanie nowego aktu prawnego winno nastąpić najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2019 r.

         Powodem wydania nowej regulacji jest wprowadzenie zmiany zarówno do przepisów delegujących do wydania rozporządzenia oraz w treści Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku
w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.
Polegają one na zastąpieniu wymogu uzyskania zgody jako jednej z form reglamentacji działalności gospodarczej koniecznością uzyskania zezwolenia, która została wprowadzona, obowiązującą od 30 kwietnia 2018 r., ustawą z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646). W § 1 projektu rozporządzenia zastąpiono słowo „zgoda” wyrazem „zezwolenie” względem decyzji wydawanych przez Prezesa NBP w odniesieniu do systemów płatności.

  • 1 projektu stanowi, że: Rozporządzenie określa:

1) kryteria oceny zasad funkcjonowania systemu płatności;

2) szczegółowy zakres informacji i danych oraz rodzaj dokumentów dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności;

3) szczegółowy zakres informacji i danych, o których mowa w art. 17b i art. 18 ust. 6a ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, zwanej dalej „ustawą”.

         W § 2 omawianego projektu zawarto wytyczne, którymi kieruje się Prezes Narodowego Banku Polskiego przy dokonywaniu oceny zasad funkcjonowania systemu płatności. Zwrócić należy zwłaszcza uwagę, iż zasady funkcjonowania systemu płatności powinny odpowiednio regulować kwestie zarządzania różnymi rodzajami ryzyka, jakie mogą występować w związku z funkcjonowaniem systemu płatności oraz zapewniać przejrzystość, rzetelność i skuteczność zarządzania system płatności. W § 3 zawarto rozbudowany wykaz dokumentów i informacji, które muszą być dołączone do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności.

         Zgodnie z projektem, rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 30 kwietnia br.