Opublikowany w ostatnich dniach rządowy projekt Ustawy o Radzie Fiskalnej, stanowi de iure i de facto reakcję Rady Ministrów na konieczność spełnienia przez państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązku posiadania niezależnych instytucji fiskalnych. Oblig ten wynika z treści Dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 41, z późn. zm.). Cechą charakterystyczną planowanej instytucji o profilu doradczo-eksperckim ma być niezależność.

Podjęcie prac legislacyjnych przez Radę Ministrów nad projektem Ustawy o zdrowiu zwierząt pozwolić ma na określenie w krajowym porządku prawnym właściwości  organów w zakresie zdrowia zwierząt określonych w przepisach Unii Europejskiej. W szczególności intencją rządu jest odniesienie się do wytycznych wynikających z treści Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniającego i uchylającego niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002.

Projekt Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw skierowany został przez wnioskodawcę projektu, tj. Ministra Klimatu i Środowiska do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych. W tych ostatnich udział bierze ponad trzydzieści podmiotów reprezentujących głównie państwowe instytuty badawcze, izby gospodarcze i organizacje reprezentujące szeroko rozumiany sektor paliw oraz przedsiębiorstwa komercyjne handlujące produktami zaliczanymi do paliw. Konieczność procedowania ustawy mającej umożliwić poddanie nowelizacji zarówno samej Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20), jak i Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. 2024 r. poz. 266), Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54), Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2023 r. poz. 846, z późn. zm.) czy też Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, z późn. zm.), wynika z obowiązku transpozycji do przepisów prawa krajowego rozwiązań obecnych w treści Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Ratio legis omawianego projektu zawiera również dążenie do rozwoju rynku niskoemisyjnych paliw transportowych oraz zintensyfikowanie rozwoju technologii biokomponentów zaawansowanych.

W maju Prezydent Rzeczypospolitej podpisał Ustawę z dnia 12 kwietnia 2024 r. o zmianie ustawy o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej oraz ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. Przypomnieć na wstępie trzeba, że wspomniany akt prawny trafił – jeszcze jako projekt aktu normatywnego, do izby niższej parlamentu dopiero 12 marca tego roku. Następnie zaś procedowany był w obydwu izbach parlamentu w bardzo szybkim tempie. Było ono podyktowane szczególnym przedmiotem regulacji, jaki obejmuje ustawa, tj. sferą kredytów hipotecznych i warunkami ich spłaty.

W treści obecnie obowiązującej Ustawy z dnia 22 lipca 2006 roku o paszach (Dz. U. 2006 Nr 144 poz. 1045 z późn. zm.) w art. 15 ust. 1 pkt 4 wskazano, że z dniem 1 stycznia 2025 roku wejdzie w życie zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego w żywieniu zwierząt. Przypomnieć na wstępie należy, że przedmiotowa ustawa określa w szczególności właściwość organów w zakresie higieny i urzędowej kontroli pasz oraz dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt, a także w zakresie wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania pasz leczniczych oraz urzędowej kontroli tych pasz. Ponadto, jak stypizowano w treści art.1 ust. 2 w ustawie sprecyzowano właściwość organów w zakresie dotyczącym zezwoleń, oznakowania i nadzoru nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi przeznaczonymi do użytku paszowego oraz paszami genetycznie zmodyfikowanymi, jak również poddano regulacji właściwość organów w sprawach transgranicznego przemieszczania organizmów genetycznie zmodyfikowanych.