Pod koniec sierpnia br. rozpoczęły się konsultacje publiczne rządowego projektu Ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Zasadniczym celem poddania nowelizacji Ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. 2009 nr 97 poz. 799 z późn. zm.) jest udoskonalenie przepisów regulujących funkcjonowanie mechanizmu naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych.

19 lipca br. do laski marszałkowskiej w Sejmie skierowany został rządowy projekt Ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Został on następnie przesłany w dniu 22 lipca przez Marszałka Sejmu do dalszych prac w sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju. Jakkolwiek podkreślić trzeba, że do chwili obecnej prace nad nim (tzw. pierwsze czytanie projektu) nie zostały umieszczone w planie pracy Komisji – co tłumaczyć można okresem przerwy wakacyjnej, w izbie niższej polskiego parlamentu, to nie ulega wątpliwości, że jeszcze w tym roku kalendarzowym zostanie on rozpatrzony przez Sejm. Interesującym jest, że wspomniany projekt Rady Ministrów nie doczekał się większej uwagi ze strony licznych podmiotów zajmujących się najnowszymi inicjatywami legislacyjnymi Rady Ministrów.

Wzmocnienie poziomu ochrony dochodów krajowych podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu, przechowywania, obróbki, przetwórstwa produktów rolnych oraz dalszej odsprzedaży nabywanych produktów rolnych, jak również polskich producentów rolnych, stanowi główny cel prac nad projektem Ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw. Przypomnieć warto, że wejście w życie z dniem 1 lipca ubiegłego roku Ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa miało na celu wzmocnienie stopnia ochrony krajowych producentów rolnych poprzez wprowadzenie instytucji wypłacania rekompensat tym podmiotom, które nie otrzymały zapłaty za produkty rolne sprzedane podmiotowi skupującemu, który stał się niewypłacalny. Ty samym polscy producenci rolni zyskać mieli dotychczasową ochronę, istotnej zwłaszcza dla przetrwania producenta, jak również i jego rodziny w sytuacji, w której wystąpi nagły spadek przychodów. Powstały niedawno z inicjatywy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi fundusz wspiera producentów prowadzących skup, przechowywanie, obróbkę, przetwarzanie jak i dalszą odsprzedaż produktów rolnych. I to z funduszu prowadzonego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wypłacane są rekompensaty. Zastrzec trzeba, że środki zgromadzone na kontach Funduszu nie stanowią środków publicznych w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych.

W ostatnim tygodniu Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi skierował do konsultacji publicznych (w których udział bierze łącznie aż 66 organizacji, zrzeszeń oraz związków pozarządowych) oraz uzgodnień międzyresortowych projekt Ustawy o unijnej sieci danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych. Stanowi on swoistą reakcję na obowiązek dostosowania krajowych przepisów prawnych do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej a dotyczących zbierania danych rachunkowych z gospodarstw rolnych. Tym samym do polskiego ustawodawstwa wprowadzone zostanie Rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (Dz. Urz. UE L 328 z 15.12.2009, str. 27, z późn. zm.) Nadmienić warto, że wskazane rozporządzenie zostało już na szczeblu unijnym znowelizowane Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2674 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (Dz. Urz. UE L 2023/2674). Nowelizacja dotychczas obowiązującego aktu prawnego wynikała z konieczności spełnienia wymogów wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej. Dlatego też dotychczasową sieć danych rachunkowych gospodarstw rolnych przekształca się w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych dla zbierania i analizy danych uzyskiwanych z gospodarstw obejmujących wymiar gospodarczy, środowiskowy i społeczny. Pamiętać również trzeba, że wskazane rozporządzenia Unii Europejskiej, to akty prawne o zasięgu ogólnym, są one wiążące w całości i stosowane bezpośrednio w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi skierował z dniem 19 lipca 2024 r. do uzgodnień międzyresortowych, opiniowania oraz konsultacji publicznych projekt Rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.

W procesie opiniowania przedłożonego projektu uczestniczy Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Centrum Doradztwa Rolniczego oraz szesnaście Wojewódzkich Ośrodków Doradztwa Rolniczego. Z kolei do konsultacji publicznych zaproszona została stosunkowo liczna reprezentacja szeroko rozumianego trzeciego sektora, w tym organy samorządu gospodarczego, izby rolnicze, producenci rolni, Business Centre Club, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Konfederacja Lewiatan, podmioty skupiające pracodawców, Krajowa Rada Spółdzielcza czy też związki hodowców.