Minister Rozwoju i Technologii jako podmiot odpowiedzialny, a zarazem wnioskodawca, opublikował projekt Ustawy o „kredycie mieszkaniowym #naStart”. Podjęcie prac nad aktem prawnym związanym ze sferą kredytów mieszkaniowych, to swoista emanacja konieczności odniesienia się przez Radę Ministrów do problematyki stosowanych dotychczas instrumentów polityki mieszkaniowej w postaci bezpiecznego kredytu 2% i rodzinnego kredytu mieszkaniowego.

Pierwsze z wymienionych narzędzi ustanowione zostało w drodze Ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1114). Funkcjonuje on na rynku od lipca 2023 roku. O znaczeniu tej formy wsparcia kredytobiorców świadczą liczby - do końca poprzedniego roku kalendarzowego zawarto łącznie ponad 57 tysięcy umów kredytowych o wartości blisko 24 miliardów złotych. Średnia zaś kwota udzielonego kredytu wynosiła około 400 tysięcy złotych. Ponad 3/4 spośród tych kredytów udzielonych została na okres spłaty dłuższy aniżeli dwadzieścia pięć lat. W ocenie wnioskodawcy, o sukcesie tej formy wsparcia - zwłaszcza wśród jednoosobowych gospodarstw domowych świadczy fakt, iż przyczynił się on do wzrostu - tak popytu na kredyty mieszkaniowe, jak i popytu na mieszkania. W rezultacie doszło do dalszego wzrostu cen mieszkań na rynku pierwotnym i wtórnym.

Wraz z początkiem kwietnia Komitet do Spraw Europejskich – urząd mający za zadanie koordynowanie prac związanych z obecnością Polski w strukturach Unii Europejskiej, kontynuuje prace legislacyjne nad projektem Ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów. Organem odpowiedzialnym za prace nad tym aktem prawnym jest Minister Finansów. Wspomniana ustawa ma implementować do krajowego porządku prawnego treść szczególnie istotnej dla sektora finansowego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2167 z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów oraz w sprawie zmiany dyrektyw 2008/48/WE i 2014/17/UE.

Prezes Rady Ministrów skierował na ręce Marszałka Sejmu RP projekt Ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Wspomniany projekt nowego aktu prawnego warty jest przybliżenia, wprowadza bowiem rozwiązanie cenne dla przedsiębiorców – tzw. ,,wakacje składkowe”. Proponowane rozwiązanie wprowadzone ma zostać do krajowego porządku prawnego w drodze nowelizacji kluczowej Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. 2023 poz. 1230), jak również takich ustaw jak Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1550, z późn. zm.), Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 i 232), Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 2022 poz. 2540) czy też Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2023 poz. 735).

Skierowanie w połowie marca przez Prezesa Rady Ministrów do Marszałka Sejmu projektu Ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej to efekt zakończenia wcześniejszego etapu prac legislacyjnych. W dniu 15 marca br. projekt wpłynął do laski marszałkowskiej, zaś trzy dni później skierowany został do konsultacji. Biorą w nich udział tak zróżnicowane organy i podmioty jak Narodowy Bank Polski, Sąd Najwyższy, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów, Naczelna Rada Adwokacka, Państwowa Agencja Atomistyki czy też Krajowa Izba Radców Prawnych. Wydaje się, że warto przybliżyć wspomniany projekt ustawy, bowiem nie często do laski marszałkowskiej trafiają projekty aktów prawnych mających usprawnić realizację zadań wykonywanych przez administrację rządową, docelowo zaś zwiększyć efektywność działania struktur podległych Radzie Ministrów. Przyszła ustawa wprowadzi również zmiany kompetencyjne związane z prowadzeniem określonych zadań. W obrębie proponowanych rozwiązań legislacyjnych dostrzec trzeba kilka, zróżnicowanych co do swojego charakteru obszarów zadań administracji, które podlegać mają nowelizacji. Wyróżnić trzeba m.in.: problematykę surowców energetycznych, udzielania wsparcia Polakom i Polonii, Państwowej Inspekcji Pracy, rezerw strategicznych, realizacji zadań przez Fundację Platforma Przemysłu Przyszłości czy też wzmocnienia sektora cyberbezpieczeństwa państwa.

Minister Rozwoju i Technologii przesłał w ostatnich dniach do konsultacji publicznych projekt Ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. W obecnym stanie prawnym problematyka udostępniania informacji przez biura informacji gospodarczej poddana została regulacji w treści Ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2160). Wspomniana ustawa określa zasady udostępniania informacji gospodarczych dotyczących wiarygodności płatniczej, zasady wymiany danych dotyczących wiarygodności płatniczej z instytucjami dysponującymi takimi danymi mającymi siedzibę w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, jak również reguły tworzenia i działania biura informacji gospodarczej. Ponadto w ustawie zawarto zasady dotyczące ujawniania, przechowywania, aktualizacji i usuwania informacji gospodarczych oraz sprawowania nadzoru nad biurem informacji gospodarczej.