Aktualności
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
Wzmocnienie poziomu ochrony dochodów krajowych podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu, przechowywania, obróbki, przetwórstwa produktów rolnych oraz dalszej odsprzedaży nabywanych produktów rolnych, jak również polskich producentów rolnych, stanowi główny cel prac nad projektem Ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw. Przypomnieć warto, że wejście w życie z dniem 1 lipca ubiegłego roku Ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa miało na celu wzmocnienie stopnia ochrony krajowych producentów rolnych poprzez wprowadzenie instytucji wypłacania rekompensat tym podmiotom, które nie otrzymały zapłaty za produkty rolne sprzedane podmiotowi skupującemu, który stał się niewypłacalny. Ty samym polscy producenci rolni zyskać mieli dotychczasową ochronę, istotnej zwłaszcza dla przetrwania producenta, jak również i jego rodziny w sytuacji, w której wystąpi nagły spadek przychodów. Powstały niedawno z inicjatywy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi fundusz wspiera producentów prowadzących skup, przechowywanie, obróbkę, przetwarzanie jak i dalszą odsprzedaż produktów rolnych. I to z funduszu prowadzonego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wypłacane są rekompensaty. Zastrzec trzeba, że środki zgromadzone na kontach Funduszu nie stanowią środków publicznych w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych.
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
W ostatnim tygodniu Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi skierował do konsultacji publicznych (w których udział bierze łącznie aż 66 organizacji, zrzeszeń oraz związków pozarządowych) oraz uzgodnień międzyresortowych projekt Ustawy o unijnej sieci danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych. Stanowi on swoistą reakcję na obowiązek dostosowania krajowych przepisów prawnych do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej a dotyczących zbierania danych rachunkowych z gospodarstw rolnych. Tym samym do polskiego ustawodawstwa wprowadzone zostanie Rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (Dz. Urz. UE L 328 z 15.12.2009, str. 27, z późn. zm.) Nadmienić warto, że wskazane rozporządzenie zostało już na szczeblu unijnym znowelizowane Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2674 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (Dz. Urz. UE L 2023/2674). Nowelizacja dotychczas obowiązującego aktu prawnego wynikała z konieczności spełnienia wymogów wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej. Dlatego też dotychczasową sieć danych rachunkowych gospodarstw rolnych przekształca się w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych dla zbierania i analizy danych uzyskiwanych z gospodarstw obejmujących wymiar gospodarczy, środowiskowy i społeczny. Pamiętać również trzeba, że wskazane rozporządzenia Unii Europejskiej, to akty prawne o zasięgu ogólnym, są one wiążące w całości i stosowane bezpośrednio w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi skierował z dniem 19 lipca 2024 r. do uzgodnień międzyresortowych, opiniowania oraz konsultacji publicznych projekt Rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
W procesie opiniowania przedłożonego projektu uczestniczy Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Centrum Doradztwa Rolniczego oraz szesnaście Wojewódzkich Ośrodków Doradztwa Rolniczego. Z kolei do konsultacji publicznych zaproszona została stosunkowo liczna reprezentacja szeroko rozumianego trzeciego sektora, w tym organy samorządu gospodarczego, izby rolnicze, producenci rolni, Business Centre Club, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Konfederacja Lewiatan, podmioty skupiające pracodawców, Krajowa Rada Spółdzielcza czy też związki hodowców.
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
Organizacje wyspecjalizowane Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz funkcjonujące w strukturze ONZ agendy opublikowały w ostatnich dniach rozbudowany raport ukazujący w sposób komplementarny zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa żywnościowego i odżywiania. Raport The State of Food Security and Nutrition in the World, w szczególności koncentruje się na jednym z kluczowych wyzwań dla bezpieczeństwa na świecie – tak w wymiarze kolektywnym, tj. dotyczącym całej wspólnoty międzynarodowej, jak i w wymiarze indywidualnym, tj. związanym z poszczególnymi jednostkami, mianowicie odnosi się do aktualnego poziomu głodu. Podmiotami zaangażowanymi w powstanie opracowania, jak i odpowiedzialnymi za dostarczenie niezbędnych danych są Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa (IFAD), Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF), Światowy Program Żywnościowy (WFP) oraz Światowa Organizacja Zdrowia (WHO).
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (European Banking Authority) – organ administracji publicznej Unii Europejskiej odpowiedzialny m.in. za zapewnianie stabilności, przejrzystości i prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych, gwarantowanie efektywnego nadzoru nad funkcjonowaniem rynku wewnętrznego, jak też nadzoru nad podejmowanym ryzykiem kredytowym przedstawił w ostatnich dniach dane dotyczące obecnego stopnia poszanowania przepisów dotyczących stosowania neutralnej pod względem płci polityki wynagrodzeń. Wspomniana polityka wynagrodzeń neutralna pod względem płci (tzw.: gender-neutral remuneration policy) wynika z treści wytycznych w sprawie neutralnej pod względem płci polityki wynagrodzeń dla instytucji i firm inwestycyjnych wydanych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego 31 grudnia 2021 r. i 30 kwietnia 2022 r. Z kolei upoważnienie do dokonania okresowego przeglądu przez EBA stopnia realizacji wspomnianej polityki wśród instytucji, firm inwestycyjnych i właściwych organów, wynika z treści:
- art. 74 ust. 3 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE;
- art. 26 ust. 4 Dyrektywy 2019/2034 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniająca dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE.
Strona 5 z 41